Høyrepolitikere går i dag ut og vil ha anbudsutsetting og privatisering av jernbanen i Norge.
Før man ønsker å innføre noe i Norge, bør man kanskje se på hvordan konkret politikk har slått ut der. For eksempel i Storbritannia.
Fra slutten av 1980-tallet har det vært ført en privatisering- og anbudspolitikk på jernbanesektoren i Storbritannia. Målet var å få nytt togmateriell, bedre regularitet og priser. Ingen av disse målene er nådd. Det klareste utslagene av privatiseringen har vært dårligere arbeidsvillår for de ansatte og skyhøye utbytter fra vinnerne av anbudskonkurransene.
Norge har delvis innført en del av den samme politikken, gjennom å dele opp jernbanen i Jernbaneverket og NSB. Vi mener dette er en gal strategi. Problemene oppdages og løsningene utvikles der alle som driver med jernbane snakker sammen. I dag skiller man ansatte i dusinvis av divisjoner og selskaper. Det er ikke en politikk vi støtter.
Det er heller ikke en politikk det britiske søsterpartiet til Høyre, de konservative, støtter. Nå ønsker de konservative å gjeninnføre enhetsbanen, der de som driver skinnene og kjører togene skal være organisert i samme selskap. Kanskje burde Høyre avlegge sitt søsterparti en visitt før de ønsker privatisering av norsk bane?
Vi mener jernbanens problemer løses gjennom penger, riktig organisering og en langsiktig forpliktelse om å satse på jernbanen. Om rammevilkårene for jernbanen hadde vært fastere og mer langsiktige, kunne jo NSB planlagt og utdannet nok lokførere. Men når anbudsspøkelset henger over selskapet, er det selvsagt vanskelig å planlegge. Derfor er det høyrepartiene, som til stadighet truer med anbudsutsetting og privatisering, som har skyld i forsinkelsene og innstillingene i Oslotrafikken de siste dagene, fordi de gjennom år har skapt utrygge rammer rundt statsbanen.

14 kommentarer In " Ingen grunn til "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
august 30th 2007 at 2:58 pm
Veldig godt forslag fra Høyre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 3:41 pm
Som en hjemvendt nordmann fra UK (etter 5 år på øya) kunne jeg ikke vært mer uenig. I min jobb var jeg avhengig av tog
som transportmiddel.
Togene er moderne, går i skyhøy hastighet og er stort sett i rute. Prisene er vel verdt opplevelsen. Hvorfor er det slik i Norge at vi tror vi alltid vet best??? Dahle glemmer selvsagt investeringene som de private selskapene har gjort for å få en slik jernbane. Men det er typisk RV.
Jeg grøsser over de som virkelig kan høre på en slik virkelighetsfjern mann.
Gi makten til folket? Pøh…vi så hvordan det gikk i Sovjet og det er jo slike grunnprinsipper RV står for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 3:51 pm
Stemmer ikke RV, men er helt enig.
Jernbanetranspoert er ikke som busstrafikk eller taxitillatelser. Det kreves både forutsigbarhet for de reisende og krav til komfort og punktlighet.
NSB svikter av og til på punktligheten og skylder da på Jernbaneverket, som for noen år tilbake var deres kollegaer i samme selskap. Er selv dagpendler til Oslo på 15. året og hver dag bruker jeg alt for mange timer på toget (lang vei..). Buss kan aldri matche tog, men jeg er svært skuffet over å se hvordan NSB er blitt drevet de siste 5-6 årene. Det var et oppløft på midten/slutten av 90-tallet, men nå er et gjort så mye for å spare penger at det går utover de reisende. Både lokførere og konduktører (togfører) har min sympati – jeg vet at det er blitt et helvete å jobbe i NSB.
Og tog i England har jeg kjørt noen ganger for mye. Feil billett til riktig tog, dårlig togstandard (plastikk og vonde seter). Umulig å få ruteopplysninger til korresponderende avganger med ulike selskaper på ulike strekninger.
Ta NSB tilbake fra blårussen og gjør den om til stoltheten den en gang var!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 3:55 pm
Til Per: Hva i all verden er du synes er så flott med togene i England? Noe av det værste jeg har vært opplevd er reise med tog i England. Trangt, bråkete og dårlig info om avganger. Bare det å ta seg en dagstur til Birmingham bød på store utfordringer. Til Manchester kom vi på et stappfult tog hvor der ikke var plass til bagasje. I tillegg stod samtlige setene feil vei og var umulige å slå ned.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 4:41 pm
Kjære Torstein.
Etter å ha togpendlet daglig i syv år har jeg gått fra å mene at viktige samfunnsoppgaver (som tog) ikke bør konkurranseutsettes til å mene at toget ikke kan bli konkurranseutsatt fort nok, og fra å elske å kjøre tog til å aggressivt vente på den neste forsinkelsen. NSB har med sin arroganse, sin ansvarsfraskrivelse, sine løgner og alle sine forsinkelser ødelagt all gleden min over å kjøre tog. Det er ikke manglende ressurser, men innstillingen som er feil hos NSB. De har jo fremdeles ikke skjønt at de har et problem. Har du togpendlet selv noen gang? Til noe du må rekke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 4:44 pm
Jeg er helt enig med Torstein, her må staten gripe inn! til det beste for alle oss stakkars nordmenn som ikke skjønner at privatiseringsspøkkelset et på vei. Alt blir bedre når staten får fordele og bestemme alt. Forferdelig trist at de ikke kunne fortsette med dette i Sovjet, Tjekkoslovakia, Øst Tyskland, Kina etc. Verdens undergang er nær…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 8:48 pm
Fint innlegg dette! Har aldri tatt tog i England, så kan ikke uttale meg om det. Men har sett hvordan utviklingen har blitt i Norge eter at NSB og Jernbaneverket ble to forskjellige ting. Å privatisere jernbanen vil ikke gjøre noe bedre, men bedre tiltak tengs virkelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 11:12 pm
Som vanlig er det dogmer og ad-hoc-hypoteser som står i sentrum, ikke en korrekt tolkning og gjengivelse av fakta. Sporveiene i Storbritannia er langt bedre både på punktlighet, reisetid og generell kvalitet enn det vi kan skilte med i Norge. Så lenge man har reelle valgmuligheter og et fritt marked vil privatisering være den beste løsningen. Når det gjelder tog og andre tjenester der det er vanskelig å få mange og konkurrerende tilbydere er det mange faktorer man må ta med i betraktningen, men et utilslørt propagandautspill som dette tjener ingen hensikt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 30th 2007 at 11:32 pm
Per: Jeg har også kjørt tog i England, og har vært forskrekket over kvaliteten. Noen tog er nok gode, for som i de fleste private markeder kan man få god kvalitet om man har råd til å betale for det – men alle rapporter (både fra den engelske stat og andre) tyder på at kvaliteten har gått _ned_, i likhet med antall avganger. Det eneste som har gått opp er prisen.
Felicia: NSB er i dag ikke statlig styrt, bare statlig eid. Det er et aksjeselskap som styrer seg selv med mål om størst mulig profitt. Om målet var best mulig punktlighet, lavest mulig pris og flest mulig avganger er det mulig ting hadde sett anderledes ut (det ville måtte følges opp med penger, selvsagt). AS-ifiseringen har ødelagt for både NSB, Posten, Televerket (nå Telenor) og flere. Å privatisere det ytterligere vil noen ikke gjøre ting særlig bedre, spesielt ikke siden dette er en sektor med klare stordriftsfordeler.
Vitti
gper: Helt klart mye bedre at rike menn og kvinner kan kjøpe seg makt over norsk jernbane enn at det er under demokratisk kontroll!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 9:45 am
-Det går alltid et tog….en eller annen gang..
NSB bør ikke være så redde for å ta vare på sine ansatte, både lønnsmessig og via ok arbeidsvilkår. En ting er at Flytoget kapret de nyutdannede,- men verre at man så henter inn arbeidskraft fra Sverige og gir dem BEDRE betingelser enn de norske man fremdeles har ansatt. Sånt blir det leven av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 9:49 am
“Gi makten til folket? Pøh…vi så hvordan det gikk i Sovjet og det er jo slike grunnprinsipper RV står for. ”
haha, hvem er virklighetsfjern:P?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 10:02 am
“Fra slutten av 1980-tallet har det vært ført en privatisering- og anbudspolitikk på jernbanesektoren i Storbritannia. Målet var å få nytt togmateriell, bedre regularitet og priser. Ingen av disse målene er nådd. Det klareste utslagene av privatiseringen har vært dårligere arbeidsvillår for de ansatte og skyhøye utbytter fra vinnerne av anbudskonkurransene.”
Dette stemmer IKKE. En stor del gammel nedslitt materiell i Storbritannia har blitt utrangert til fordel for nytt, moderne materiell. Mange strekninger som under British Rail var nedleggingstruet, har nå fått kraftig oppsving i trafikken, og godstransport på jernbane har også tatt seg opp.
Men så er da heller ikke fakta det man forventer fra RV-hold.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 10:22 am
Jeg bodde i Storbritannia i tre år, og togene var et kapittel for seg selv. Store forsinkelser var normen, ikke unntaket, og prisene var skyhøye (Birmingham – London: £26 i off-peak hours, og dette var i 1996…).
Kollektivtransport, helse- og omsorgstjenester tilhører det offentlige, mener hvertfall jeg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 31st 2007 at 10:59 am
Ja det er jo lett å skylde på andre partier når man aldri har hatt, har, eller kommer til å få noen som helst politisk betydning i Norge. Problemet er helt og holdent NSB sin undervurdering av andre aktører som er bedre på lønn, tursus og arbeidsmiljø. Det er grunnen til at mange slutter tidlig og finner seg enten en annen jobb eller går til Flytoget, Ofotbanen eller Gjøvikbanen.
Og til dere som sliter med Englandstogene – jeg tar tog en helg pr måned og har aldri hatt problemer med opplysninger hverken på nett, tv skjermer på stasjoner eller tog. Og at de er dyrere her hjemme er totalt likegylding for meg, jeg skal dit jeg skal til den tiden som er lovet! Det klarer ALDRI NSB! Privatiser NSB og få inn ledelse som kan drive butikk ikke de monopolistiske tomhjernene som er der nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende