I et oppslag på VGNett opplyses det at en 17 år gammel skoleelev har politianmeldt en jevnaldrende RV-politiker etter en skoledebatt på Åssiden videregående skole i Drammen. Grunnlaget for anmeldelsen er at 17-åringen er "blitt utpekt som rasist foran hele skolen". VGNett siterer Drammens Tidendes framstilling av saken.
Det som ikke framgår av pressedekningen, er at 17-åringen har stått fram med fullt navn på internett og erklært at han er aktivist i en aggressiv rasistisk organisasjon med det misvisende navnet "NorgesPatriotene". Denne organisasjonen har som motto "Norge fritt – Norge hvitt". Den tar til orde for å gå til atomkrig mot muslimske land. Lederen for organisasjonen har sin bakgrunn fra den beryktede organisasjonen Vigrid, som forfekter den ariske rasens overlegenhet og benekter nazistenes jødeforfølgelse.
17-åringen har altså selv stått fram som aktivist og medlem i NorgesPatriotene, og han bekreftet også under skoledebatten at han er rasist og medlem av NorgesPatriotene.
RV-politikeren er RVs listetopp i Øvre Eiker. Han er selv 17 år, og han mener det er nødvendig å røyke ut en slik organisert og aktivistisk rasist slik at de andre elevene på skolen vet om det.
Å bekjempe rasisme er noe av det viktigste vi kan gjøre for å skape et samfunn hvor folk kan leve fredelig sammen i respekt for hverandre. Det å synliggjøre rasisme og organiserte rasister er helt nødvendig i dette arbeidet.
Jeg er helt uenig med skolens rektor i hans måte å takle saken på. Jeg mener det er feil å tro at man kan tie i hjel rasisme og organiserte rasister i eget miljø. Jeg mener det er en linje som er dømt til å mislykkes. Men dette er noe jeg gjerne vil diskutere mer med ham.



52 kommentarer In " Om RVs opptreden på Åssiden videregående "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
september 2nd 2007 at 1:13 am
Norgespatriotene er en organisasjon som i fullt alvor og i full offentlighet oppfordrer til drap!
http://www.norgespatr...
NorgesPatriotene er en ny og ekstremt rasistisk organisasjon som har oppstått her i landet. Organisasjonen blir ledet av Øyvind Heian, som bl.a er dømt for besittelse av barneporno og for å ha drapstruet justisminister Knut Storberget.
Organisjasjonen har tydeligvis noen få men veldig aktive medlemmer som har ambisjoner om å spre propagandaen sin utover landet, de er folk som ikke er redde for å stå fram i media, de prøver å bruke ytringsfriheten og klager sine saker inn til FPU, og de ser ut til å være mindre sky i fht propagandaen sin enn liknende grupper de siste åra… Disse MÅ stoppes!
Det kan også nevnes at “NorgesPatriotene” i tillegg propaganderer for rasebiologi, og for i fullt alvor å vurdere bruk av atomvåpjustisministeren mot muslimske stater… Samtidig som de hevder at de ikke er rasistiske eller oppfordrer til vold…
Om denne gruppen får vokse og få gjennomslag for sine argumenter blant ungdom og andre, får vi et problem… Vi må spre ordet og få fram hva denne gruppen faktisk står for: Oppfrordring til drap!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 2:15 am
Helt enig med deg, Torstein Dahle. Rasisme må bekjempes.
Det er bra at du opplyser om saken i sin helhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:34 am
“17-åringen har altså selv stått fram som aktivist og medlem i NorgesPatriotene”
Har du dokumentasjon eller er det bare en påstand/antagelse/rykte?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:47 am
Du skjønner, denne organisasjonen som kaller seg Norgespatriotene har jeg ikke noe sansen for, men om denne 17-åringen virkelig er et av medlemmene ser jeg ikke at er dokumentert på noen måte. Da blir det vanskelig å ta stilling til den hendelsen som du refererer til. Jeg vil ikke være med på å dømme noen basert på et rykte heller.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:48 am
(Det blir nemlig litt for “stasi” etter min smak)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:49 am
Jeg kan ikke være mer enig i at NP må stoppes men å navngi en enkelt elev og medlem under en skoledebatt kan ikke være rett måte å angripe saken på.
Det blir jo nesten som å oute en homofil som ennå ikke har kommet ut av skapet offentlig..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:18 am
Denne unge nynazisten har selv innrømt slikt medlemskap når han driver rasistisk agitasjon i nettdebatter etc, og han innrømte da også å være rasist i den nevte skoledebatten
Dahle er naturlig nok tilbakeholden med å lenke opp dette da det vil bety full offentliggjøring av navnet til gutten på nett for hele verden, og ikke bare lokalmiljøet.
Slik situasjonen nå er juridisk ville vel uasett et slikt “bevis” du etterspør bli slettet av vgnett ganske kjapt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:18 am
http://www.rbnett.no/...
I kommentarfeltet til denne artikkelen står eleven fram som medlem av Norgespatriotene, i innlegget som heiter “Ikke sjokkert”. Er det dokumentasjon nok? Det er truleg vanskeleg for RV å få tilgang til medlemsregisteret til Norgespatriotene, så me kjem vel ikkje stort nærmare enn dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:44 am
Hvorfor kan ikke NorgesPatriotene få fortsette å spre den såkalte “propagandaen” sin?
Blir ikke det som å si at du ikke får lov til å skrive hva du vil på bloggen din, hvis jeg ikke liker hva du skriver?
Og selv om du ikke liker noens mening, burde de ikke få mene det uansett?
Vi har ytringsfrihet i Norge, og jeg kan ikke se at NorgesPatriotene har gjort noe annet enn å bruke den ytringsfriheten de har rett på.
Er det ikke opp til hver enkelt nordmann om man vil tro på “propagandaen”, like fullt som man tror på politikerne på TV som aldri gjør noe?
Og jeg kan ikke noe sted finne oppfordringen til drap på innvandrere.
Det eneste jeg kan finne er at NorgesPatriotene vil ha innvandringstopp og hjemsendelse så langt det er mulig.
Hver eneste gang noen prøver å åpne munnen sin i en “negativ” retning om innvandring, så har vi noen som alltid skal beskytte de flerkulturelle og kalle de nazister, rasister, fascister og det som verre er.
Forhåpentligvis blir dette innlegget godkjent!
-Håkon
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:45 am
En ting jeg glemte å spørre om er hvor på internett du fant all informasjonen om denne 17-år gamle NorgesPatrioten?
Med Vennlig hilsen,
-Håkon
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:52 am
Torstein, hvis du virkelig er seriøs med svs politikk, hvorfor underviser du da om hvordan man kan undra penger fra beskatning?
Hvorfor godtar du at du tjener godt, og kan leve i luksus mens andre sliter? Eller mener du at alle ksal tjene like mye som deg?
Du er den beste grunnen til ikke å stemme SV, du beviser daglig at du sier noe offisielt som representant for RV / Rød, og at du lever et totalt annerledes liv.
Jeg tror den eneste grunnen til at du er med i rød i dag, er for å prøve å ødelegge samfunsmoralene, og for å påtvinge oss lover som gir minoriteter som Homofile og innvanrere bedre rettigheter enn folk flest har!
Du er en skam for Norge og det norske samfunnet og burde trekke deg fra all politikk, samt fra å undervise på høyskoler i Norge. Jeg liker ikke personer med skjult agenda, og du må ha en eller annen siden du lever ett dobbeltiv av dimensjoner.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 9:44 am
Hei Torstein Dahle – her har du fullstendig rett. Til orientering: jeg har sett de nettsidene 17-åringen har laget. De er helt forferdelige.
Jeg blir forbanna når en slapp rektor og en slapp borgerlig presse aksepterer at denne 17-åringen sprer drapstrusler og hat på nette – og samtidig reagerer på at en av dine partifeller i saklige ordelag forteller hva han synes om det på et åpent politisk møte på skolen. Mener de på alvor at din partifelle skulle holdt kjeft?
Den som sprer hat og forakt for andre får finne seg i å bli irettesatt muntlig. Det er slikt man gjør det i et demokrati.
Jeg er nok ikke så rød som deg, så jeg stemmer ikke Rød – men jeg vil gjerne gratulere deg med at din partifelle var voksen nok til å si fra! Vi trenger flere slike!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:25 am
#6:
Hvor er de sidene da? Det er ikke han som står bak disse “NasjonalPatriotene” sine sider? Det er jo en eller annen voksen velkjent Vigrid-leder etter det jeg skjønte.
—
Det som skjedde i denne saken, var at en ungdomspolitieker fra RV plutselig ropte opp et navn og ville vite om den ungdommen var i salen. RV’eren pekte ut en som var tilstede i salen på skoledebatten, og skjelte han ut.
—
Jeg synes det er et simpelt triks for å vinne stemmer for RV og er helt uetisk.
Jeg kan forklare hvorfor:
Hvis målet hadde vært å få ungdommer vekk fra denne organisasjonen, så går man ikke løs på en 17-åring og setter han i en situasjon hvor hans eneste valg er å bli enda mer ekstrem og kommer enda mer i klørne på denne nynazist-gruppen. Da var RVs framgangsmåte helt misslykket, og skaper bare uro, hat og polarisering blant de unge.
Hvis målet var å peke en finger mot en fiende og vise en person som de andre skulle hate. Så oppnådde RV målet sitt.
Denne RV’eren tenkte ikke empatisk, men tenkte med en hat-logikk hvor han ville ta en fiende og knuse han. Han ville peke hat-fingeren sin mot fienden, og gjøre seg selv til en helt i de andres øyne. Mot en 17-åring? Er det RVs sanne ansikt?
Det er feil måte å gjøre dette på. Man må heller lokke disse vilfarne ungdommene over på bedre tanker på en positiv måte.
Det er mine tanker rundt dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:30 am
RV-politikeren er også 17 år. I motsetning til den andre 17-åringen (rasisten) tør han stå ved sitt ord. RV-eren har min fulle respekt, og jeg håper han fortsetter å jobbe med politikk.
Jeg mener at de som er så dumme at de står fram på et nettsted som Norgespatriotenes (sjekk linken i Dahles innlegg -der ser du dem med navn og bilde) bør tåle konsekvensene av at andre konfronterer dem med det. Dette kalles ytringsfrihet – og å stå ved sitt ord. Hvorfor skal vi være så forståelsesfulle mot rasister og andre fundamentalister. Er ikke de som sprer voldelig rasehat stort sett av samme ulla som de som kjører fly inn i skyskarapere? Hva vil du gjøre, olepetter? Bruke sosionomtaktikken? Forstå dem ihjel?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:33 am
Tar avstand fra slike holdninger som NP viser.Men det er ikke lenge siden vestkantekstremister på venstresiden hyldet Pol Pot, Stalin, og Maos mord på 20 millioner under kulturrevolusjonen.Har jobbet innen innvandring og har hørt de samme kommentarer som NP fra antivestlige innvandrere.Husk at muslimer har nesten 100% inngifte i egen nasjonalitet.Dere salongraddisser har en helvedes dobbeltmoral.Mange av Pol Pot dyrkerne sitter nå på toppen av samfunnet.Hva har disse idiotene der å gjøre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:35 am
For å koke det jeg prøver å få fram til en setning: Målet helliger ikke midlet
Ellers er jeg selvfølgelig helt imot nynazistiske organisasjoner, men ved å “pushe” på disse ungdommene på feil måte, så dytter man dem bare lengre inn i klørne på de hardbarka bakmennene. Dessuten fikk denne organisasjonen, som jeg aldri har hørt om før, masse publisitet.
Jeg mistenker RV for å være avhenging av å peke ut en fiende og agitere, for å få til den polariseringen og dualistiske kampen mellom de ekstreme røde og ekstreme blåe/brune som de trenger for å få stemmer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:42 am
Da vil du altså tie dem ihjel, olepetter. Jeg respekterer ditt standpunkt men må være uenig i taktikken. (Jeg hadde forøvrig hørt om Norgespatritene før – og Vigrid har vært plagsomt aktive i en del ungdomsmiljøer — det er vi anstendige mennesker nødt til å gjøre noe med) Dette tror jeg vi er enige om.
Jeg tar skarp avstand fra sammenlikninger mellom RV-ere og det ekstreme høyre. Da RV la bort tankene om voldelig revolusjon ble de anstendige i mine øyne. Litt VEL idealistiske for meg…MEN jeg synes det er tøft at noen tør å si i fra på denne måten. Rasister fortjener å bli skjelt ut, sånn er det bare. RV-eren turde, og fortjener ros for det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:44 am
Jeg synes ikke det er noe merkelig med slike reaksjoner….jeg spår at det vil bli mye mer tilspissinger i fremtiden….jeg tror allerede nå at det planlegges grupper som kommer til fungere som mobile borgervern-grupper.
Jeg jobber i håndverkeryrke…..i dette grasrotyrke er det mye frustasjoner p.g.a myndighetenes innvandringspolitikk.
I de samme yrke er det også en del innvandrere, disse sier også at politikken som nå er fører er menneskefientlig, diskriminering og fører til mistenkeliggjøring mellom etniske og andre nordmenn.
Personlig er jeg i mot dagens innvandringspolitikk fordi den er menneskefientlig, vi burde mye mer ta oss av de som nå er i landet, fryse innvadringen i noen år f.eks 5-10 å hjelpe dem som allerede er her slik at de integreres og får det godt.
Å fortsette å ta inn folk uten og ha noe skikkelig tilbud til dem er helt forkastelig. Ethvert menneske trenger å føle at de er til nytte, at det er bruk for dem, at de er med og bygger, at de bidrar med noe. Dette er også mentalhygienisk og man kommer inn i en god sirkel med bedret selvfølelse, selvtilitt og man blomstrer opp og lever.
Slik er det ikke for de mange som har innvandrer til vårt land….
Derfor blir det et dobbelt svik fra myndighetene….mot de som kommer hit og mot de som har bodd her lenge…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:49 am
#8:
Nja, tja… Jeg så litt rundt på den nettsiden og det er jo ikke tvil om de er ekstreme… Dessuten de har jo bilder av seg selv der og fullt navn, og bilder av at de deler ut flyere på gaten.
Det var sikkert rett av RV å ta det opp på skoledebatten, men jeg hadde litt problem med at man absolutt skulle peke ut en konkret person i mengden på den måten.
Man må heller finne en strategi for å unngå at ungdom havner inn i den typen greier, og gjøre dem mer bevisst på hvorfor det er galt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:55 am
Det er jo kanske typisk fra et parti slik so RV som står for en totalitær samfundsorden å forsøke å hevde seg ved å dra andre ned i søppla.
Så du ønsker heller at rektor skal sørge for at alle som er anderledestenkende enn det du har i dine ville feberfantasier kommet frem til skal bankes opp og hundses?
Lett å se hvor du henter din ideologi fra…
Men så fikk da denne 17 åringen som ble kalt rasist virkelig bevist sine poenger når han blir slått ned av berikerene som RV er så glad i.
olds69
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:57 am
Trusler om buksevann høres mer skremmende enn atomvåpen mot de muslimske delene av verden, riktignok vil nok flere stryke med der ja…
Å ta til orde og kalle noen rasist i offentligen selv om skyllebøtta er rasist, bør man unngå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 1:01 pm
Når det gjelder den aktuelle sak som det skrives om her så må jeg tenke noen tiår tilbake. Det forundrer meg at du Dahle synes og ha glemt hvordan det var å være 17 år….vi både sa og gjorde idiotiske ting, hvor bevisst man var og hva man sa og gjorde,kan vel diskuteres ut i det blå. En ting kan man vel si at om denne gutten på 17 har vært en bevisstløs tenåring, opprører, rebell eller you name it…ikke helt bevisst hva han har gjort eller sagt, så kommer han helt sikkert til og bli bevisstgjort nå, om enn det skjer “the hard way”
Uansett blir det jo feil å angripe folk som er kommet til landet, og er man uenig i dagens innvandringspolitikk så bør man jobbe mot de som konstruerer og lager “formen” på integreringen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 1:25 pm
Stå på! bra noen sier ifra!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 1:48 pm
Tja, først må vi få fatt i voldsmannen som slo ned idioten, og få ham i fengsel. Så kan vi diskutere mindre viktig ting. Som disse NP-greiene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 3:09 pm
Usmakelig oppførsel. Jeg har verken sympati for NorgesPatriotene, medlemmene, eller politikken deres, men å navngi ett medlem på den måten er totalt unødvendig, og forverrer allerede det betente synet mitt på RV/Rødt sin politikk, og handlemåter.
Ja, vi må få fokus på dette problemet med slike grupperinger, men da får vi søren meg ta problemet ved roten, og ikke henge ut medlemmene. Angrip ballen, og ikke spilleren.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 3:19 pm
@olepetter:
-Vi er sikkert enige i at det er viktig å ståppe veksten til nynazistiske miljøer som NorgesPatriotene. Du mener tydeligvis ikke at en konfrontasjonslinje er den beste måten å gjøre det på. Der er jeg uenig.
Historiske erfaringer har vist at det er nettopp hvor nynazister møter organisert aktiv motstand, slik at de ikke kan “eie” gata og terrorisere andre at man har klart å knekke dem.
Jeg vil anbefale deg å lese Ringerike antirasistisk ungdom sin bok om hvordan de klarte å knuse oppveksten av et nazimiljø på ringerike på 90-tallet – “Såkalte antirasister” ligger på nett her:http://www.rau.no/man...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:30 pm
Helt enig med deg. Jeg var selv på debatten, og medias dekking av det her er helt feil. Jeg kjenner både Jon Trygve óg eleven, og støtter Jon Trygve i denne saken. De fleste elevene på skolen viste om denne eleven fra før av, men det var riktig av Jon Trygve å gjøre flere bevisst på det.
Rasisme blir kun et større og større problem, og da må det synliggjøres for å bekjempes. Organisert rasisme må slås ekstra hardt ned på. “Partier” som NP vokser stadig, derfor må vi stå sammen og slå imot. Si nei til rasisme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:32 pm
#26:
Men å peke på en 17-åring i salen, som bare er en umoden ungdom og ikke har all verdens med forståelse for hva han har involvert seg i, virker feil etter mitt syn.
Jeg tror det bare forsterker fiendebildet på begge sider, gjør miljøene mer aggressive, lukkede og farlige.
Man kunne ha tatt opp dette med denne organisasjonen og fått fram hvorfor ungdommene må holde seg unna og ikke la seg lure inn i det, uten å henge ut et enkeltmedlem for resten av sine jevnaldrende.
Det er jo ikke vanskelig å forstå at det nå blir langt vanskligere for denne ungdommen å omgåes de andre på sin alder, som ikke er involvert i dette?
Nå føler han sikkert med rette at alle de andre hater han, og hans eneste støtte finnes i dette nynazist-miljøet.
Hvilken vei skal han gå nå etter denne episoden?
Det er slik jeg tenker, og begrunnelsen jeg har for at det ikke var helt rett av RVs representant å gjøre dette.
Dessuten framstår det som et politisk stunt fra denne unge RV’eren, som ikke var helt idéelt og gjennomtenkt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:40 pm
Jeg fortsetter der jeg slapp over.
Det handler om at de ungdommene som roter seg inn i klørne på erfarne, kriminelle nynazister, føler seg utstøtt og har en sterk trang til tilhørighet og føle seg viktige. Da må man gi dem alternativer og muligheten til å diskret skifte leir, og ikke henge dem ut i en offentlig gapestokk. Det fører kun til at det hatet de allerede kjenner på vil vokse og de drives lenger inn elendigheten.
Det er det jeg ser for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 6:41 pm
(Men det er jo mulig at erfaringer fra før viser noe annet, men da fikk jeg forklart hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 7:04 pm
Jeg regner med at folk skjønner at det er framgangsmåten jeg stiller spørsmål ved. Jeg er enig i kampen mot nynazistiske miljøer.
Men nå har jeg kommet med mine innspill, og har ikke så mye mer å tilføye, så da får saken seile sin egen sjø videre uten flere kommentarer fra meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 7:06 pm
Tøffe påstander fra RV-folk.. Utrulig at dem får delta på skole-debatter når vi vet at de støtter massemordere som Stalin, Mao og Pol Pot. Ikke lenge siden dem reiste på studie turer til de værste diktaturene verden har sett for å få tips om hvodan vi skulle få det i Norge når dem tok makta..
RV-folk er ikke demokrater, de står for diktatur og forfølgelse for alle som er uenige med dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 7:09 pm
Skal ikke gå inn på diskusjonen om for og imot, av eller på om disse patriotene. Men det jeg mener er unødvendig er jo at denne politikeren peker ut denne gutten i denne forsamlingen av mennesker. Politikerne går over lik for å samle stemmer i valg kampen, men dette var å gå for langt. Jeg har aldri stemt RV, å nå er ikke den døra på gløtt en gang.
Er ikke dette som ble gjort også en form for rasistisk holdning, da man i all åpenhet dytter en enkelt person ut til alles beskuelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 7:36 pm
Rasismen må stoppes , men ikke ved personuthengningen ta ballen ikke spilleren. Holdninger er ikke ulovlige ,handlinger er. Det er en viktig forskjell.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:01 pm
#28:
En konfrontasjonsstrategi har som hovedmålseting ikke å omvende de som allerede er nazister, men å hindre nyrekruttering. Når nazimiljøer ikke lenger har grobunn splittes de opp og dør – da går det an å ta tak i folk og få de ut, men første prioritet må være å hindre nyrekruttering, og da er en konfrontasjonslinje riktig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:23 pm
All nedsettende uttalelser om folk av andre kulturer, religioner, hudfarger, språk osv. , er rasisme. Rasisme er galt, det skaper fordommer, og det er imot loven. Ville du blitt snakket stygt om fordi du for eks. var mørkhudet? Jeg mener at hvis du er nedsettende mot andre mennesker, skal du ikke ha beskyttelse selv mot det. Som Torstein Dahle sa: Rasisme SKAL røykes ut!
Er selv med i Rød Ungdom, og jeg kunne gjerne hengt ut mennesker som er rasister helt uten problem! Rasisme er en grusom behandling av uskyldige mennesker, de som er rasister, hører ikke hjemme blant den menneskelige art, men burde være en liten ubetydelig flekk, som egentlig skulle vært den som ble krøket!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 8:30 pm
Det er fint at RV viser et så stort engasjement mot rasisme. Ambulansesaken viser med all tydelighet at vi har mye å skamme oss over og langt igjen før vi er i mål med å bekjempe rasisme.
Nyheten om at en 17-åring blir utpekt som rasist av en RV-politiker under et politisk debattmøte på skolen, synes jeg likevel var opprørende. En tenåring blir satt i gapestokk av RV’s selvjustis og borgervern mot rasisme.
RV burde heller ha politianmeldt gutten og NorgesPatriotene for rasisme og tatt saken opp med skolens ledelse. I stedet velger RV å ta loven i egne hender. Øye for øye og tann for tann styrt etter egen selvjustis ser ut til å være gjelde lov hos RV.
Hvordan tror RV at forholdene nå har blitt på denne skolen etter denne episoden? Oppvigleri skaper polarisering og større utrygghet mellom grupperinger av ulik etnisk bakgrunn. RV ødelegger kampen mot rasisme med oppvigleri og polarisering.
Kunne ikke mang en tenåring vært reddet fra rasismens klør ved annen håndtering? Kunne ikke en annen håndtering også ha bidratt til et tryggere skolemiljø for alle, uansett etnisk tilhørighet, og burde ikke dette vært en mye viktigere angrepsvinkel RV fra sin side?
Rasisme og fremmedhat bygger i stor utstrekning på usikkerhet og dyp uforstand i forhold til ulike kulturer etniske grupper. Kampen mot rasisme må først og fremst bekjempes ved å tette igjen denne kløften. RV gir derimot næring til økt rasisme og fremmedhat gjennom oppvigleri og polarisering. Særlig alvorlig er det når RV utnytter dette blant tenåringer og skoleungdom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 2nd 2007 at 10:48 pm
Måten å gjøre opp med en rasist på, er ikke det som RV-representanten har gjort.
Ambulansesaken trekkes frem som rasisme, men ut fra feil perspektiv: Det finnes en rekke saker hvor ambulansepersonell/vakttelefonen har oppført seg uhørt – også i alvorlige medinske tilfeller. Derfor er det ikke korrekt å si at det som skjedde med Ali ikke kunne skjedd en hvit nordmann. Det har skjedd slike skrekkelige ting flere ganger – men derimot er det nok en viss rasisme i at det må en farget mann til før at media tar av.
Jeg synes metoden som er valgt er meget bra for å vise hvem RVs representant er og hva han står for. Hvor ville denne mannen stått under Moskva-prosessene eller kulturrevolusjonen? Har han den diplomatiske sansen som en lokalpolitiker bør ha? Vet han hva som er rett og galt? Visst vet han at rasisme er galt – men vet han noe om hvilken oppførsel som passer i en debatt?
Selv skal jeg ikke stemme i den pågjeldende kommunen, men jeg ville ikke føle at en til de grader rabiat person vil kunne ivareta borgernes interesser i noen kommune som helst! Men mindre sakene handler om ideologi har man jo ikke noen ide om hva mannen vil stemme – annet enn at det vil være ekstremt.
Uforutsigelighet er ingen god egenskap hos den man velger for å ivareta ens interesser!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 12:45 am
Utrolig feigt av RV å sensurere innlegg, som er kritiske. Må jeg sende innleggene mine til andre, for å vise hvor lav sensurterskelen er hos dere???
Forstår godt hvorfor dere kjemper for diktatur, med slike holdninger. Flaut!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 12:59 am
PŒ den ene siden gnŒler de om at vi har ytringsfrihet, og at da mŒ det v¾re lov Œ stigmatisere folk med samme slags karikaturer som j¿dene ble utsatt for pŒ 30-tallet, Çdet er jo bare en tegningÈ. PŒ den andre siden melder de folk til politiet hvis noen bruker ytringsfriheten til Œ kalle dem rasister.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 10:38 am
Skulle ønske at RV sine medlemmer til en forandring kunne TENKE litt. Ser dere ikke paradokset i denne handlingen og forsvaringen av den?
For ved å offentlig gå til angrep på en person pga. denne personen sitt etniske opphav (hvit nordmann) og politiske oppfatning (hvit nordmann som er rasist), åpner dere for tilsvarendes angrep mot andre folkegrupper.
Gratulere RV. Nå har dere gjort det helt legitimt å iverksette rasistiske angrep. For er det ikke rasisme å henge ut en rasist offentlig?
Men som vi nettopp har hatt eksempel på i Danmark: Det er ikke “vold”, “angrep” eller “hat” når det er handlinger utført av venstresiden. Da er det politikk….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 11:42 am
#41:
Her er du ute og sykler. Innlegget ditt henger ikke på greip! Vedkommende rasist ble ikke “angrepet” på bakgrunn av at han er hvit, han ble “angrepet” fordi han er med i en ekstremt rasistisk hatorganisasjon. Hvordan det gjør rasistiske angrep legitime klarer jeg virkelig ikke å se.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 1:21 pm
Ungdommene som roter seg inn i rasistiske og nynazistiske miljøer føler seg ofte utstøtt og har behov for tilhørighet og anseelse. Å støte disse ungdommene enda lenger ut i kulden fører til at hatet de allerede kjenner vil vokse og de drives lenger mot ekstremisme. På samme måte som i kriminalomsorgen må man gi disse unge menneskene på skårplanet et alternativ og en mulighet til å utvikle seg i positiv retning. Samfunnet har et ansvar for at rasisme og nazisme ikke får fotfeste. Det er en ubegripelig gåte at RV så hatefullt vil ekskludere en minoritet av unge skakkjørte og utstøtte mennesker fra omsorg og rehabilitering mot et normalt samfunnsliv. Har RV har helt glemt sin egen sosialpolitikk, eller kanskje de ønsker å være selektive med hensyn til hvem som skal få hjelp…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 3:28 pm
Ser av sensuren her at deres totalitære holdninger kommer frem i lyset. Men jeg gjentar spørsmålet mitt (selv om innlegget blir redigert bort), er det mer legitimt å hate mennesker på grunn av eiendom enn på grunn av herkomst?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 8:42 pm
AKP-ml og RV har i mange år stått side om side og vell omforent om samme politikk. RV ble grunnlagt i 1973 som valgfronten til Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene), AKP-ml. I år ble disse to parkammeratene slått sammen, og fra 1. Oktober vil det nye partiet hete Rødt.
Jeg har lyst til å fortelle leserne av denne bloggen om forhold som få kjenner til, og som både RV og AKP har fortiet uten å ta klar og tydelig avstand fra. Historien om RV og AKP er en historie om totalitær oppførsel, sensur og kadaverdisiplin. RV og AKP hyllet Mao, Stalin, Pol Pot og Røde Khmer’s utryddelseskvadroner i Kambodsja. Støtten til Røde Khmer var særdeles viktig for RV/AKP, som helt siden 1970 støttet denne drapsmaskinen som utryddet 2 millioner av en befolkning på 8 millioner. Buddhististiske munker, vestlig utdannede intellektuelle, personer som lot til å være intelligente (f.eks. personer med briller), personer med fysiske handikap og etniske minoriteter ble utryddet og applaudert av RV og AKP.
Torstein Dahle er gammel nok til å kjenne denne historien. RV og Torstein Dahle skylder å ta et krystallklart oppgjør og fordømmelse av en fortid hvor de hyllet og støttet diktatur og etnisk rensning. Torstein Dahle og RV burde be befolkningen i Kambodsja og Kambodsjanske flyktninger i Norge om unnskyldning.
Jeg skulle ønske at Norge hadde tatt imot mange mange flere flyktninger fra Kambodsja og reddet mange uskyldige mennesker mot et terrorregime støttet av RV.
Jeg er tvilende til RV’s motiver bak kampen mot rasisme når jeg leser om en fortid de aldri har tatt klar avstand fra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 3rd 2007 at 9:44 pm
Det var en skrivefeil i min forrige kommentar, så derfor kommer den nå omigjen:
———–
A
KP-ml og RV har i mange år stått side om side og vell omforent om samme politikk. RV ble grunnlagt i 1973 som valgfronten til Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene), AKP-ml. I år ble disse to parkammeratene slått sammen, og fra 1. oktober vil det nye partiet hete Rødt.
Jeg har lyst til å fortelle leserne av denne bloggen om forhold som få kjenner til, og som både RV og AKP har fortiet uten å ta klar og tydelig avstand fra. Historien om RV og AKP er en historie om totalitær oppførsel, sensur og kadaverdisiplin. RV og AKP hyllet Mao, Stalin, Pol Pot og Røde Khmer’s utryddelseskvadroner i Kambodsja. Støtten til Røde Khmer var særdeles viktig for RV/AKP, som helt siden 1970 støttet denne drapsmaskinen som utryddet 2 millioner av en befolkning på 8 millioner. Buddhististiske munker, vestlig utdannede intellektuelle, personer som lot til å være intelligente (f.eks. personer med briller), personer med fysiske handikap og etniske minoriteter ble utryddet med applaus fra RV.
Torstein Dahle er gammel nok til å kjenne denne historien. RV og Torstein Dahle skylder å ta et krystallklart oppgjør og fordømmelse av en fortid hvor de hyllet og støttet diktaturer og etnisk rensning. Torstein Dahle og RV burde be befolkningen i Kambodsja og Kambodsjanske flyktninger i Norge om unnskyldning.
Jeg skulle ønske at Norge hadde tatt imot mange mange flere flyktninger fra Kambodsja og reddet mange uskyldige mennesker mot et terrorregime støttet av RV.
Jeg er tvilende til RV’s motiver bak kampen mot rasisme når jeg leser om en fortid de har fortiet og aldri tatt klar avstand fra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2007 at 3:06 pm
#45/46
Når nylig har RV og AKP fortia dette?
Eg har fått med meg gjentatte beklagelser for denne støtten. Kor mange ganger må dette gjerast for at folk får det med seg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 4th 2007 at 9:37 pm
Selv så sent som i 2002 fornektet og bagatelliserte Sigurd Allern (tidligere partiformann i RV og forhenværende redaktør av Klassekampen) massakre og etnisk rensing av nær 2 millioner mennesker i Kambodsja. Dette til tross for grundig dokumentasjon og bevis.
Hvor mange massegraver må åpnes for at RV erkjenner alvoret i sin applaudering av etnisk rensning i Kambodsja? Mange barn ble også myrdet under Pol Pot’s diktatur.
Se følgende link:
http://www.yale.edu/c...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 6th 2007 at 5:05 pm
#48:
ekke sikkert folk viste like mye den gangen som man gjør nå.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 8:42 pm
jeg mener at hvis denne eleven selv hadde gŒtt ut med fullt navn pŒ internett om at han var rasist, sŒ er han vel ikke sŒ veldig viktig pŒ Œ holde det hemmelig. da bli ropt opp pŒ en skole er vel noe av det samme, bare at han ikke gjorde det selv denne gangen, og mŒtte m¿te kritikken face to face isteden for gjennom en PCskjerm… Eller har han selv bare valgt Œ stŒ frem om dette i milj¿er han vet han blir st¿ttet? Hadde han virkelig trodd at han aldri kom til Œ fŒ kritikk for meningene sine?
Jeg er enig i at Œ rope ham opp og henge ham ut kanskje ikke var det aller beste Œ gj¿re, men jeg syns allikevel det var modig og flott gjort. Rasister skal ikke beskyttes og forsvares, men jeg er ogsŒ enig i at holdningsbehandling kan v¾re en bedre idŽ. Bedre Œ ta det pŒ den “myke” mŒten, og gi dem en mulighet til Œ omvendes, enn Œ sette hardt mot hardt, men det er jo bare min mening, kanskje er jeg for soft og pŒ den mŒten ikke vil kunne hamle opp med dem.
Er selv med i R¿d Ungdom, og kan ikke helt st¿tte opp under at jeg st¿tter det bl.a Stalin og Mao gjorde i sin tid.. SŒ at alle i RV er for diktatur osv er vel kanskje Œ ta litt hardt i? Jeg er for likestilling, antirasisme, mer religionsn¿ytral og internasjonal skole og hjelpe folk med mindre penger til Œ klare seg bedre og de med mer penger til Œ gi mer til felleskapet. Derfor er jeg med i RU, fordi dette ogsŒ er deres meninger. ikke fordi jeg ¿nsker Œ ta over landet med maskingev¾r og vold.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 7th 2007 at 11:57 pm
Det var godt kjent hva som foregikk den gangen, og nyhetsmeldinger om blodbad, etnisk rensing, voldtekter og tvangsevakuering var politisk korrekt for RV.
En norsk RV/AKP-delegasjonen med Sveinung Mjelde, Elisabeth Eide, Tron Øgrim og Pål Steigan reiste i 1978 på “statsbesøk” til Kambodsja og lovprise massemorderen og diktatoren Pol Pot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 8th 2007 at 12:10 am
Dette burde RV svare på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
Legg igjen en kommentar